Το www.pieriaolympos.gr/ χωρίς να εγγυάται και συνεπώς να ευθύνεται, καταβάλλει τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια, ώστε οι πληροφορίες και το σύνολο του περιεχομένου να διέπονται από τη μέγιστη ακρίβεια, σαφήνεια, χρονική εγγύτητα, πληρότητα, ορθότητα και διαθεσιμότητα. Σε καμία περίπτωση, συμπεριλαμβανομένης και αυτής της αμέλειας, δεν προκύπτει ευθύνη της ιστοσελίδας για οιαδήποτε ζημία τυχόν προκληθεί στον επισκέπτη / χρήστη εξ αφορμής αυτής της χρήσης του δικτυακού μας τόπου.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
112 ΑΑΔΕ Αγγελόπουλος Αγροτικά Αδέσποτα Αθήνα Αθλητικά Αιγίνιο Αιμοδοσία Ακρίβεια Ακτινίδιο Αλβανία Άλπεις ΑμεΑ Αμερική ΑΝΑΚΕΜ Ανακοίνωση Ανατιμήσεις Ανδρουλάκης Ανέστης Μανώλας Ανήλικοι Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κατερίνης Αποζημίωση Αποκαλύψεις Απόστολος Τζόβας Απόψεις Άρθρα Αρμενία Αρχαία Ελλάδα Αρχαίο Θέατρο Δίου Αρχέλαος ΑΣΕΠ Αστική Σχολή Κατερίνης Αστυνομικό δελτίο Άτρακτος Αυτοκτονία Βαγγέλης Γερολιόλιος Βαλκάνια Βελόπουλος Βέροια Βία Βιασμός Βίντεο Βιταμίνη Βόλος Βότανα Βουλή Γ.Ν. Κατερίνης Γαλλία ΓΑΣ Αρχέλαος Κατερίνης Γενοκτονία Γερμανία Γιάννης Μάζης Γιάννης Ντούμος Γιάννης Τσιμπονίδης Γιώργος Γιώργος Πιπερόπουλος Γυναίκα Δ.Ε.Υ.Α.Κ. Δ.Π.Ε. Πιερίας Δ.ΥΠ.Α ΔΕΗ Δελτίο Τύπου ΔΕΥΑΚ Δήμος Πρότυπο Δημόσιο Δημοτικές εκλογές Δημοτικό Ωδείο Διαβήτης Διασκέδαση Διασωστική ομάδα Διατροφή Διαφθορά Διάφορα Διεύθυνση Δασών Πιερίας Δικαιοσύνη Δικαιώματα Δίον Δίον-Ολυμπος ΔΟΕ ΔΥΠΑ Ε.Ε.Σ. Κατερίνης Ε.Ε.Σταυρός Ε.Π.Μ. Έγκλημα ΕΕ Εθελοντές Εθελοντική Ομάδα Δράσης Ν. Πιερίας Εθνικά Εθνική Αντίσταση ΕΚΑΒ Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκκλησία Εκλογές Εκπαίδευση ΕΛ.ΑΣ. ΕΛ.ΣΤΑΤ. Ελαιόλαδο Ελατοχώρι ΕΛΓΑ Εληνική Ολυμπιακή Επιτροπή Ελλάδα Ελληνική Ομάδα Διάσωσης Ελληνοτουρκικά ΕΜΑΚ ΕΜΥ Ενέργεια Ενοίκια Ενωση Ξενοδόχων Πιερίας Ένωση Ξενοδόχων Πιερίας Ενωση Ποντίων Κατερίνης Ένωση Ποντίων Πιερίας Εξαφάνιση ΕΟΔΥ ΕΟΕ ΕΟΠΥΥ ΕΟΣ Κατερίνης ΕΟΤ ΕΟΦ Επίδομα θέρμανσης Επιθεώρηση Εργασίας Επικαιρότητα Επιλογές Επιμελητήριο Πιερίας Επιστήμη Εργασία ΕΣΚ ΕΣΠΑ Εστία Πιερίδων Μουσών Εσωτερική ασφάλεια Εύα Καιλή Ευρωκοινοβούλιο Ευρώπη Ευχές ΕΦΕΤ ΈΦΕΤ ΕΦΚΑ Ζήσης Ζάνας Ημικρανία ΗΠΑ Ηράκλειο Θέατρο Θεραπεία Θεσσαλία Θεσσαλονίκη Θεωρίες σωνομοσίας Θρόμβωση Ι.Μ.Κίτρους Ιερά Μητρόπολη Κίτρους Ιστορία Κ.Ο.Κ Καιρός Καλλιθέα ΚΑΠΗ Καπνικός σταθμός Καρίτσα Καρκίνος Καταγγελίες Κατασκήνωση Κατάσχεση Καταφύγια Κατερίνη ΚΕΔΕ ΚΕΠ ΚΗΦΗ Κίνα Κινηματογράφος ΚΚΕ Κλοπή Κοζάνη Κοινωνία Κολινδρός Κομισιόν Κονταριώτισσα Κορινός Κόσμος Κρήτη Κτηματολόγιο Κύπρος Κώστας Κουκοδήμος Λεπτοκαρυά Λιτόχωρο Μακρόν Μακρύγιαλλος Μανώλης Κοττάκης Μαρούσι Μεθώνη Μελισσοκομία ΜέΡΑ25 Μέριμνα Παιδιού Μέση Ανατολή Μεταλλαγμένα τρόφιμα Μετάλλια Μητσοτάκης ΜΜΕ Μουσική Μύκονος Ν.Ο.Κατερίνης Ν.Πόροι ΝΑΤΟ ΝΔ ΝΟΚΑΤ Νοσηλευτές ΟΑΕΔ ΟΕΕ Οικονομία Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος ΟΚΑΝΑ Ολυμπιακή Ακτή Ολυμπιακοί Αγώνες Ολύμπιοι Κατερίνης Ολυμπος Ομορφιά ΟΠΠΑΠ Ορνιθολογία ΟΡΦΕΟ Οτι Να 'Ναι Ουγγαρία Ουκρανία Π.Ε.Πιερίας Π.Κ.Μ Παιδεία Παιδί Παραλία Παραπολιτικά Πάρκο ΠΑΣΟΚ Πάσχα Πάτρα Πεδίο Βολής Περιβάλλον Περίεργα Περικλής Χατζηγιάννης Πετρέλαιο Πέτρος Κιάφας Πήλιο Πηνειός Πιερία Πιέρια Πιερίδες Μούσες Πλαταμώνας Πλειστηριασμός Πλημμύρες Ποδηλατοδρομία Πολάκης Πολιτική Πολιτισμός Πολωνία ΠΟΤΑΠ ΠΟΥ Πρόληψη Προορισμοί Πρόσκληση Προσλήψεις Πρόστιμο Πύδνα-Κολινδρός ΡΑΕ Ράχη Ρεπορτάζ Ρόδος Ρουμανία Ρωσία Σάββας Χιονίδης Σάκης Γκούνας Σβορώνος Σερβία Σήραγγα Κατερίνης (Σήραγγα Τ4) ΣΟΝΕ Σοφία Μαυρίδου Σπύρος Κουλκουδίνας ΣΥ.ΡΙΖ.Α Συγχαρητήρια Σύλλογος Καρκινοπαθών Πιερίας Συναυλία Σύνέδριο Συνταγές Συντάξεις Τ.ΟΜ.Υ Ταγίπ Ερντογάν ΤΑΙΠΕΔ Ταξίδι Τέμπη Τεχνητή Νοημοσύνη Τεχνιτή νοημοσύνη Τεχνολογία Τοπικά Τοπική Αυτοδιοίκηση Τουρισμός Τουρκία Τροφές Τρόφιμα Τσίπρας Υγεία ΥΠΑΑΤ Υπέρταση Φεστιβάλ Φεστιβάλ Ολύμπου Φόροι Φώντας Μπαραλιάκος Χαλκιδική Χιμάρα Χιονοδρομικό κέντρο Ελατοχωρίου Χορωδία Χρηματιστήριο Χρήστος Γκουγκουρέλας Ψυχαγωγία Ψυχολογία Ωδικά πτηνά Camping Erasmus Home Latest Life Style Media Nammos NASA Poutin Survivor Texas Tips Trump Zelensky

Ο ακτιβιστής Ρόμπερτ Ρέντφορντ: Πώς χρησιμοποίησε τη δύναμη της διασημότητας για… καλό


Την προσωπικότητα και την παρακαταθήκη που άφησε ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ, ο ηθοποιός, σκηνοθέτης, ακτιβιστής που άφησε την τελευταία του πνοή στα 89 του στο ησυχαστήριό του στη Γιούτα, σκιαγραφεί η κριτικός των New York Times, Αλίσα Γουίλκινσον.Ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ είχε την ικανότητα να κάνει κάθε ρόλο να μοιάζει με αυτόν που γεννήθηκε να παίξει. Αλλά ο πιο ταιριαστός από όλους, κατά τη γνώμη μου, ήταν η ερμηνεία του ως Μπιλ ΜακΚέι στο “The Candidate”, τη σατιρική κωμωδία του 1972 που είναι ίσως η καλύτερη ταινία για τη σύγχρονη αμερικανική προεκλογική εκστρατεία που έγινε ποτέ, γράφει η Αμερικανίδα κριτικός.

Ο ΜακΚέι είναι δικηγόρος δημοσίου συμφέροντος, ο φιλελεύθερος γιος ενός δημοφιλούς πρώην κυβερνήτη της Καλιφόρνια, ο οποίος επιλέγεται από έναν πολιτικό σύμβουλο για να θέσει υποψηφιότητα εναντίον ενός εν ενεργεία Ρεπουμπλικάνου γερουσιαστή. Δεδομένου ότι όλοι υποθέτουν ότι ο ΜακΚέι έχει μια χιονοστιβάδα πιθανότητες να κερδίσει – συμπεριλαμβανομένου, το πιο σημαντικό, του ΜακΚέι – αυτός δέχεται απρόθυμα να θέσει υποψηφιότητα μόνο και μόνο για να έχει μια δημόσια πλατφόρμα για να μιλήσει για τις απόψεις του σχετικά με τη φροντίδα των μη προνομιούχων και το περιβάλλον.

Αλλά κάτι αστείο συμβαίνει στο δρόμο προς τη βραδιά των εκλογών: Αποδεικνύεται ότι αυτός ο όμορφος, χαρισματικός υποψήφιος είναι πολύ ελκυστικός, ειδικά στην τηλεόραση. Και καθώς τα ποσοστά του στις δημοσκοπήσεις αυξάνονται, οι σύμβουλοί του αρχίζουν να προωθούν το μήνυμά του προς τις γενικότητες, αποφεύγοντας τις αρχές του, βρίσκοντας τρόπους να κάνουν μια τελική προσπάθεια γύρω από στιγμές που η συνείδησή του σε θέματα όπως η φυλή και η φτώχεια τον καταβάλλει. Στη διαδικασία, η ηθική του ταυτότητα αρχίζει να εξαφανίζεται και πίσω από την εικόνα του.



Και λειτουργεί. Κερδίζει. Καθισμένος έκπληκτος σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου, μακριά από το πλήθος των μέσων ενημέρωσης, στρέφεται στον μάνατζέρ του και λέει μια πλέον διάσημη ατάκα: «Τι κάνουμε τώρα;»

Ο Ρέντφορντ συνέλαβε την ιδέα για την ταινία με τον σκηνοθέτη της ταινίας, Μάικλ Ρίτσι, κάτι που έχει νόημα: Η κληρονομιά του ηθοποιού και σκηνοθέτη, ο οποίος πέθανε την Τρίτη σε ηλικία 89 ετών, είναι τυλιγμένη τόσο στον ακτιβισμό του όσο και στα ανάμεικτα συναισθήματά του για τον ρόλο των πολιτικών στην αλλαγή του κόσμου. Οι απόψεις του δεν ακολουθούσαν ποτέ μια σαφή γραμμή, αν και έτεινε προς τα αριστερά. Ήταν γνωστός για την υποστήριξή του για περιβαλλοντικά ζητήματα, καθώς και για τα δικαιώματα των αυτόχθονων και των ΛΟΑΤΚΙ+. Υποστήριξε την επανεκλογή του Μπαράκ Ομπάμα και την υποψηφιότητα του Τζο Μπάιντεν και επέκρινε τις πολιτικές και την «ηθική πυξίδα» του Ντόναλντ Τραμπ. Αλλά υποστήριζε τόσο τους Ρεπουμπλικάνους όσο και τους Δημοκρατικούς υποψηφίους κατά τη διάρκεια της ζωής του.

Ωστόσο, όπως αποκαλύπτει η ταινία «Ο Υποψήφιος», ο Ρέντφορντ ήταν σκεπτικός ως προς το αν η πολιτική διαδικασία, τουλάχιστον στο αμερικανικό δικομματικό σύστημα, συνέβαλε σε πραγματική αλλαγή. Η ταινία θα μπορούσε να φανεί κυνική, αλλά περίπου πέντε δεκαετίες μετά την κυκλοφορία της, ηχεί περισσότερο με ρεαλισμό, επειδή εντόπισε κάτι πολύ συγκεκριμένο σχετικά με τη σύγχρονη προεκλογική εκστρατεία: λειτουργεί με το ίδιο οπτικό λεξιλόγιο με την ψυχαγωγία μας.

Ο ΜακΚέι ακολουθείται από κάμερες και η ταινία συχνά χρησιμοποιεί ένα στυλ cinéma verité, ενισχύοντας την αίσθησή μας ότι παρακολουθούμε την εκστρατεία όπως οι πιθανοί ψηφοφόροι του. Σε μια εποχή που βασίζεται στην εικόνα, οι υποψήφιοι επιλέγονται για την περσόνα τους, την ελκυστικότητά τους στον αγοραστή – εεε, τον ψηφοφόρο. Με τους συμβούλους τους, υφαίνουν μια αφήγηση που ελπίζουν ότι θα αντηχήσει σε ένα κοινό. Παίζουν ρόλο στις ιστορίες που λένε οι ψηφοφόροι τους και το κάνουν όλα μπροστά στις κάμερες. Οι πολιτικοί είναι διασημότητες. Είναι αστέρια.

Σε ένα φωτεινό γραφείο, πέντε άνδρες με μανίκια και ανοιχτές γραβάτες στέκονται στη σειρά.
Ρέντφορντ, δεύτερος από αριστερά, στην ταινία «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» (1976).
Αυτό είναι κάτι που ο Ρέντφορντ γνώριζε πολλά. Ευλογημένος με την ομορφιά που σε κάνει να παραδίνεσαι, ήταν ήδη ένας ηθοποιός που θα μπορούσε να κερδίσει χρήματα μέχρι το 1972. Η κάμερα αγαπούσε τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ. Το κοινό λάτρευε να τον βλέπει.


Η διασημότητα είναι ένα μεθυστικό ναρκωτικό, αλλά ο Ρέντφορντ – που ποτέ δεν δίστασε να αποφύγει αυτό που του παρείχε η φήμη – είχε επίσης την τύχη να ερωτευτεί με το μάτι την τέχνη που τον διαμόρφωνε και κατάλαβε διαισθητικά ότι είχε ένα ιδιαίτερο είδος επείγοντος και επιρροής. Τα επόμενα χρόνια, θα συνέχιζε να επιλέγει ρόλους που σχετίζονται με το πώς η αφήγηση ιστοριών στη δημοσιογραφία και τα μέσα ενημέρωσης είχε τεράστια δύναμη να αλλάξει τον κόσμο, όπως οι «Τρεις Μέρες του Κόνδορα» (1975) και «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» (1976). Αν οι κάμερες μπορούν να μετατρέψουν έναν συνηθισμένο άνθρωπο σε σύμβολο ελευθερίας και δύναμης για εκατομμύρια ψηφοφόρους απλώς κάνοντάς τους να πιστέψουν μια ιστορία, τότε οι ιστορίες έχουν και άλλες δυνάμεις.

Ενώ λοιπόν η ακτιβιστική κληρονομιά του Ρέντφορντ περιλαμβάνει άφθονο άμεσο πολιτικό έργο, άφησε πραγματικά το μεγαλύτερο στίγμα του στον κόσμο μέσω της ενασχόλησής του με τον ανεξάρτητο κινηματογράφο. Το 1981, ίδρυσε το Ινστιτούτο Sundance, προσκαλώντας 10 ανερχόμενους κινηματογραφιστές στο θέρετρό του στη Γιούτα για να συνεργαστούν με καταξιωμένους κινηματογραφιστές και ηθοποιούς για την ανάπτυξη ανεξάρτητων πρότζεκτ. Τρία χρόνια νωρίτερα, ο Ρέντφορντ είχε γίνει ο πρώτος πρόεδρος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Γιούτα/ΗΠΑ, που πραγματοποιήθηκε στο Σολτ Λέικ Σίτι, το οποίο ξεκίνησε για την προώθηση του αμερικανικού ανεξάρτητου κινηματογράφου. Μέσα σε λίγα χρόνια, θα μεταφερθεί στο Παρκ Σίτι, περίπου μία ώρα από το θέρετρο, και τελικά θα μετονομαστεί σε Φεστιβάλ Κινηματογράφου Sundance.



Είναι δύσκολο να υπερεκτιμηθεί η σημασία του Sundance για τον ανεξάρτητο κινηματογράφο, τόσο στις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και παγκοσμίως. Πολλοί καλλιτέχνες που γνωρίζετε σήμερα – Quentin Tarantino, Chloé Zhao, Miranda July, Steven Soderbergh, Ryan Coogler, Nia DaCosta, Richard Linklater, Ari Aster, Ava DuVernay και πολλοί άλλοι – έφεραν το πρώιμο έργο τους μέσω των Sundance Labs και του φεστιβάλ.

Η χρηματοδότηση και η καθοδήγηση είχαν ανυπολόγιστη επίδραση, διασφαλίζοντας ότι καλλιτέχνες που συνήθως παραβλέπονται από το mainstream μπορούν να εργαστούν, και κάθε χρόνο, χιλιάδες λάτρεις του κινηματογράφου πεζοπορούν στα βουνά για να είναι από τους πρώτους που θα δουν τις ταινίες.

Με άλλα λόγια, το Sundance έχει αποδείξει εδώ και δεκαετίες ότι το έργο καλλιτεχνών που δεν ταιριάζουν στο τυπικό προφίλ του Χόλιγουντ ή των οποίων το καλλιτεχνικό όραμα βρίσκεται έξω από το mainstream, μπορεί να προσελκύσει ένα ενθουσιώδες και αφοσιωμένο κοινό. Και μέχρι το τέλος της ζωής του, ο Redford παρέμεινε συνδεδεμένος με το Sundance, χαιρετώντας τους συμμετέχοντες και τους κινηματογραφιστές στις εκδηλώσεις του φεστιβάλ και του ινστιτούτου. Συχνά μιλούσε δημόσια για τη σημασία αυτού που έκανε κάθε καλλιτέχνης, καθώς και για τη σημασία του κοινού να αγοράζει εισιτήρια για να δει ταινίες που το προκαλούν και το εμπνέουν.



Όλα αυτά μπορεί να ακούγονται πολύ ιδεαλιστικά και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Ρέντφορντ είχε μια ρομαντική χροιά. Αλλά ήταν πάντα σαφές ότι πίστευε ότι όλο το νόημα της διασημότητάς του, της άμεσης γνώσης του για τους τρόπους με τους οποίους οι κάμερες και τα μέσα ενημέρωσης δημιουργούν αφηγήσεις, ήταν να συνεχίσει να ανακατευθύνει αυτές τις αφηγήσεις για πάντα. Το να διασφαλίσει ότι περισσότεροι καλλιτέχνες είχαν την ευκαιρία να πουν τις ιστορίες τους, να στρέψουν τις δικές τους κάμερες, ήταν, για τον Ρέντφορντ, ένα θεμελιώδες βήμα στην οικοδόμηση μιας υγιούς δημοκρατίας.

Το 2002, αποδεχόμενος ένα τιμητικό βραβείο Όσκαρ για το έργο του στην προώθηση της ανεξάρτητης κινηματογραφικής παραγωγής, είπε ότι πίστευε ότι «διατηρώντας ζωντανή την ποικιλομορφία, θα βοηθήσει στη διατήρηση της βιομηχανίας μας» και ότι «το να μπορούμε να είμαστε μέρος μιας ελευθερίας έκφρασης που μας επιτρέπει ως καλλιτέχνες να πούμε τις ιστορίες μας με τον δικό μας τρόπο για την ανθρώπινη κατάσταση, την πολυπλοκότητα της ζωής, τον κόσμο γύρω μας, είναι ένα δώρο και όχι ένα δώρο που πρέπει να λαμβάνεται ελαφρά τη καρδία».


Το 2018, έγραψε ότι η ευθύνη του απέναντι στην επόμενη γενιά καλλιτεχνών ήταν «να τους βοηθήσει και να τους ενδυναμώσει, υπενθυμίζοντάς τους τη μεγάλη ηθική υπόσχεση της κυβέρνησης και τη σημασία της ελευθερίας του Τύπου, καθώς και τη λογική του να ακούμε την επιστήμη και να σκεφτόμαστε σαν πλανήτης».

Όταν ο McKay ρώτησε τον σύμβουλο της προεκλογικής του εκστρατείας: «Τι κάνουμε τώρα;» Ο Redford, όπως φαίνεται, σκέφτηκε αυτό το ερώτημα και μετά αποφάσισε να δώσει μια απάντηση. «Αν έχετε μια τεράστια θάλασσα ευκαιριών για να βεβαιωθείτε ότι οι φωνές των πολλών μπορούν να πουν τις ιστορίες τους, φροντίστε να μην σπαταλήσετε ούτε μια σταγόνα από αυτήν».

Δημοσίευση σχολίου

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pieriaolympos.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

[blogger][facebook]

Author Name

Pieria Olympos

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.