Το www.pieriaolympos.gr/ χωρίς να εγγυάται και συνεπώς να ευθύνεται, καταβάλλει τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια, ώστε οι πληροφορίες και το σύνολο του περιεχομένου να διέπονται από τη μέγιστη ακρίβεια, σαφήνεια, χρονική εγγύτητα, πληρότητα, ορθότητα και διαθεσιμότητα. Σε καμία περίπτωση, συμπεριλαμβανομένης και αυτής της αμέλειας, δεν προκύπτει ευθύνη της ιστοσελίδας για οιαδήποτε ζημία τυχόν προκληθεί στον επισκέπτη / χρήστη εξ αφορμής αυτής της χρήσης του δικτυακού μας τόπου.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
112 ΑΑΔΕ Αγγελόπουλος Αγροτικά Αδέσποτα Αθήνα Αθλητικά Αιγίνιο Αιμοδοσία Ακρίβεια Ακτινίδιο Αλβανία Άλπεις ΑμεΑ Αμερική ΑΝΑΚΕΜ Ανακοίνωση Ανατιμήσεις Ανδρουλάκης Ανέστης Μανώλας Ανήλικοι Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κατερίνης Αποζημίωση Αποκαλύψεις Απόστολος Τζόβας Απόψεις Άρθρα Αρμενία Αρχαία Ελλάδα Αρχαίο Θέατρο Δίου Αρχέλαος ΑΣΕΠ Αστική Σχολή Κατερίνης Αστυνομικό δελτίο Άτρακτος Αυτοκτονία Βαγγέλης Γερολιόλιος Βαλκάνια Βελόπουλος Βέροια Βία Βιασμός Βίντεο Βιταμίνη Βόλος Βότανα Βουλή Γ.Ν. Κατερίνης Γαλλία ΓΑΣ Αρχέλαος Κατερίνης Γενοκτονία Γερμανία Γιάννης Μάζης Γιάννης Ντούμος Γιάννης Τσιμπονίδης Γιώργος Γιώργος Πιπερόπουλος Γυναίκα Δ.Ε.Υ.Α.Κ. Δ.Π.Ε. Πιερίας Δ.ΥΠ.Α ΔΕΗ Δελτίο Τύπου ΔΕΥΑΚ Δήμος Πρότυπο Δημόσιο Δημοτικές εκλογές Δημοτικό Ωδείο Διαβήτης Διασκέδαση Διασωστική ομάδα Διατροφή Διαφθορά Διάφορα Διεύθυνση Δασών Πιερίας Δικαιοσύνη Δικαιώματα Δίον Δίον-Ολυμπος ΔΟΕ ΔΥΠΑ Ε.Ε.Σ. Κατερίνης Ε.Ε.Σταυρός Ε.Π.Μ. Έγκλημα ΕΕ Εθελοντές Εθελοντική Ομάδα Δράσης Ν. Πιερίας Εθνικά Εθνική Αντίσταση ΕΚΑΒ Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκκλησία Εκλογές Εκπαίδευση ΕΛ.ΑΣ. ΕΛ.ΣΤΑΤ. Ελαιόλαδο Ελατοχώρι ΕΛΓΑ Εληνική Ολυμπιακή Επιτροπή Ελλάδα Ελληνική Ομάδα Διάσωσης Ελληνοτουρκικά ΕΜΑΚ ΕΜΥ Ενέργεια Ενοίκια Ενωση Ξενοδόχων Πιερίας Ένωση Ξενοδόχων Πιερίας Ενωση Ποντίων Κατερίνης Ένωση Ποντίων Πιερίας Εξαφάνιση ΕΟΔΥ ΕΟΕ ΕΟΠΥΥ ΕΟΣ Κατερίνης ΕΟΤ ΕΟΦ Επίδομα θέρμανσης Επιθεώρηση Εργασίας Επικαιρότητα Επιλογές Επιμελητήριο Πιερίας Επιστήμη Εργασία ΕΣΚ ΕΣΠΑ Εστία Πιερίδων Μουσών Εσωτερική ασφάλεια Εύα Καιλή Ευρωκοινοβούλιο Ευρώπη Ευχές ΕΦΕΤ ΈΦΕΤ ΕΦΚΑ Ζήσης Ζάνας Ημικρανία ΗΠΑ Ηράκλειο Θέατρο Θεραπεία Θεσσαλία Θεσσαλονίκη Θεωρίες σωνομοσίας Θρόμβωση Ι.Μ.Κίτρους Ιερά Μητρόπολη Κίτρους Ιστορία Κ.Ο.Κ Καιρός Καλλιθέα ΚΑΠΗ Καπνικός σταθμός Καρίτσα Καρκίνος Καταγγελίες Κατασκήνωση Κατάσχεση Καταφύγια Κατερίνη ΚΕΔΕ ΚΕΠ ΚΗΦΗ Κίνα Κινηματογράφος ΚΚΕ Κλοπή Κοζάνη Κοινωνία Κολινδρός Κομισιόν Κονταριώτισσα Κορινός Κόσμος Κρήτη Κτηματολόγιο Κύπρος Κώστας Κουκοδήμος Λεπτοκαρυά Λιτόχωρο Μακρόν Μακρύγιαλλος Μανώλης Κοττάκης Μαρούσι Μεθώνη Μελισσοκομία ΜέΡΑ25 Μέριμνα Παιδιού Μέση Ανατολή Μεταλλαγμένα τρόφιμα Μετάλλια Μητσοτάκης ΜΜΕ Μουσική Μύκονος Ν.Ο.Κατερίνης Ν.Πόροι ΝΑΤΟ ΝΔ ΝΟΚΑΤ Νοσηλευτές ΟΑΕΔ ΟΕΕ Οικονομία Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος ΟΚΑΝΑ Ολυμπιακή Ακτή Ολυμπιακή Επιτροπή Ολυμπιακοί Αγώνες Ολύμπιοι Κατερίνης Ολυμπος Ομορφιά ΟΠΠΑΠ Ορνιθολογία ΟΡΦΕΟ Οτι Να 'Ναι Ουγγαρία Ουκρανία Π.Ε.Πιερίας Π.Κ.Μ Παιδεία Παιδί Παραλία Παραπολιτικά Πάρκο ΠΑΣΟΚ Πάσχα Πάτρα Πεδίο Βολής Περιβάλλον Περίεργα Περικλής Χατζηγιάννης Πετρέλαιο Πέτρος Κιάφας Πήλιο Πηνειός Πιερία Πιέρια Πιερίδες Μούσες Πλαταμώνας Πλειστηριασμός Πλημμύρες Ποδηλατοδρομία Πολάκης Πολιτική Πολιτισμός Πολωνία ΠΟΤΑΠ ΠΟΥ Πρόληψη Προορισμοί Πρόσκληση Προσλήψεις Πρόστιμο Πύδνα-Κολινδρός ΡΑΕ Ράχη Ρεπορτάζ Ρόδος Ρουμανία Ρωσία Σάββας Χιονίδης Σάκης Γκούνας Σαντορίνη Σβορώνος Σερβία Σήραγγα Κατερίνης (Σήραγγα Τ4) ΣΟΝΕ Σοφία Μαυρίδου Σπύρος Κουλκουδίνας ΣΥ.ΡΙΖ.Α Συγχαρητήρια Σύλλογος Καρκινοπαθών Πιερίας Συναυλία Σύνέδριο Συνταγές Συντάξεις Τ.ΟΜ.Υ Ταγίπ Ερντογάν ΤΑΙΠΕΔ Ταξίδι Τέμπη Τεχνητή Νοημοσύνη Τεχνιτή νοημοσύνη Τεχνολογία Τοπικά Τοπική Αυτοδιοίκηση Τουρισμός Τουρκία Τροφές Τρόφιμα Τσίπρας Υγεία ΥΠΑΑΤ Υπέρταση Φεστιβάλ Φεστιβάλ Ολύμπου Φόροι Φώντας Μπαραλιάκος Χαλκιδική Χιμάρα Χιονοδρομικό κέντρο Ελατοχωρίου Χορωδία Χρηματιστήριο Χρήστος Γκουγκουρέλας Ψυχαγωγία Ψυχολογία Ωδικά πτηνά Camping Erasmus Home Latest Life Style Media Nammos NASA Poutin Survivor Texas Tips Trump Zelensky

Δελφοί: Η Αθέατη Πλευρά ενός Πανίσχυρου Θεσμού


Το ιερό, που βρισκόταν στον «ομφαλό της Γης»



Όταν ακούμε για το Μαντείο των Δελφών, το μυαλό μας πηγαίνει αυτόματα στην Πυθία, τους διφορούμενους χρησμούς, τον Απόλλωνα και τη φράση «ήξεις αφήξεις».

Ωστόσο, αυτό το ιερό, που βρισκόταν στον «ομφαλό της Γης», όπως πίστευαν οι αρχαίοι Έλληνες, ήταν πολύ περισσότερα από ένα απλό θρησκευτικό κέντρο. Οι σύγχρονοι ιστορικοί αποκαλύπτουν έναν κρυφό, αλλά καθοριστικό, ρόλο του Μαντείου ως πανίσχυρου πολιτικού, οικονομικού και συμβουλευτικού θεσμού.
Η πολιτική διάσταση πίσω από τους χρησμούς
Ενώ οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν στις μαντείες και σε διάφορες μεταφυσικές πρακτικές, ήταν επίσης ο λαός που γέννησε τη λογική, τη φιλοσοφία και την επιστήμη. Πώς συμβιβάζεται λοιπόν η πίστη σε θεϊκές βουλές με τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων, όπως η ίδρυση αποικιών ή η αντιμετώπιση υπέρτερων στρατών;

Η απάντηση είναι απλή: δεν το έκαναν με τον τρόπο που θέλει η μυθιστορία. Το Μαντείο των Δελφών δεν ήταν μόνο ένας τόπος όπου αποκαλυπτόταν η θεϊκή βούληση. Ήταν ένα σημαντικότατο πολιτικό κέντρο, η έδρα της πανίσχυρης Δελφικής Αμφικτυονίας. Αυτή η ομοσπονδιακή ένωση 12 φυλών της Στερεάς Ελλάδας και της Θεσσαλίας διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στα ελληνικά πράγματα, ασκώντας τεράστια επιρροή.

Οι περίφημοι διφορούμενοι χρησμοί, που γνωρίζουμε από επιγραφές και αρχαίους συγγραφείς, δεν ήταν παρά ένας νόμος της εποχής. Αποτελούσαν ρυθμιστικά άρθρα πίστης για τον ελληνικό κόσμο, όπως μας πληροφορεί ο Ηρόδοτος. Οι Δελφοί δεν ήταν ένα απλό ιερό, αλλά ένας πανίσχυρος θεσμός, ένα κέντρο αποφάσεων που μπορούσε να ευνοήσει ή να αντιστρατευτεί φίλους και εχθρούς, με τον ρευστό και ασαφή τρόπο των αρχαίων Ελλήνων.

Οικονομική δύναμη και επιβολή μέσω των χρησμών

Η τεράστια φήμη του Μαντείου και το γεγονός ότι όλοι έσπευδαν στους Δελφούς για να ακούσουν τον Απόλλωνα (με το αζημίωτο), το κατέστησαν παντοδύναμο σε οικονομικούς όρους. Από μία μέρα χρησμοδότησης τον χρόνο στα πρώτα χρόνια, η ζήτηση οδήγησε σε μία μέρα τον μήνα (για εννέα μήνες τον χρόνο). Ακόμη και τότε, η προσφορά δεν επαρκούσε, οδηγώντας στην καθιέρωση άλλων μαντειών (όπως κυβομαντεία και κληρομαντεία) και σε κλήρωση για τη σειρά προτεραιότητας.

Αργότερα, εμφανίστηκε και το τρικ της «προμαντείας». Εάν ήσουν φίλος και πλήρωνες αδρά, απέφευγες τις ατελείωτες ουρές και συμβουλευόσουν το μαντείο πριν από τους άλλους. Αυτή η πρακτική αναδεικνύει την μεροληπτική διάσταση του Μαντείου, όπου η οικονομική προσφορά έπαιζε σημαντικό ρόλο.

Πέρα από τις ιεροτελεστικές προσφορές (πίτες και ζώα), το Μαντείο απαιτούσε και το 10% από τα λάφυρα των πολέμων, καθώς και τεράστια χρηματικά ποσά ως αφιερώματα. Τα ποσά ήταν τόσο μεγάλα που πόλεις έχτιζαν δικά τους θησαυροφυλάκια στους Δελφούς για την φύλαξη των προσφορών τους. Ο πλούτος των Δελφών στην κλασική εποχή υπολογιζόταν σε 10.000 τάλαντα, δηλαδή 60.000.000 αττικές δραχμές! Αυτό το κολοσσιαίο ποσό εξηγεί γιατί το Μαντείο ήταν τόσο πολυπόθητο και γιατί ξέσπασαν ακόμη και Ιεροί Πόλεμοι για τον έλεγχό του.

Ο συμβουλευτικός και συχνά διφορούμενος χαρακτήρας των χρησμών

Οι χρησμοί, παρά την επιρροή τους, ήταν συχνά απλές συμβουλές. Γι’ αυτό και επαληθεύονταν. Όταν δεν επαληθεύονταν, η ερμηνεία ήταν ότι δεν είχαν ακολουθηθεί σωστά. Ο Θουκυδίδης και ο Πλούταρχος καταμαρτυρούν τον συμβουλευτικό χαρακτήρα των χρησμών. Για παράδειγμα, η Πυθία είπε στους Επιδάμνιους ότι αν δεν έπαιρναν βοήθεια από την Κέρκυρα, θα έπρεπε να παραδώσουν την πόλη τους στην Κόρινθο – μια λογική συμβουλή σε ένα δίλημμα.

Πολλοί χρησμοί που έχουν φτάσει σε εμάς είτε αποδίδονται σε μυθική εποχή, είτε είναι πλαστοί, είτε ήταν τόσο διφορούμενοι που ίσχυαν ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα. Ο Διόδωρος ο Σικελιώτης τον 1ο αιώνα π.Χ. αποκάλυψε την αλήθεια: «αυτά που δεν πραγματοποιήθηκαν, δεν τα εξέτασε κανείς, αυτά που πραγματοποιήθηκαν, επιδοκιμάστηκαν από όλους, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η φήμη του». Αυτή η τακτική επέτρεπε στο Μαντείο να διατηρεί το κύρος του ανεξάρτητα από την έκβαση των γεγονότων.

Επιπλέον, αρκετοί Έλληνες ιστορικοί έχουν επισημάνει την κατάφωρα μεροληπτική στάση του Μαντείου, το οποίο έπαιρνε απροκάλυπτα το μέρος συγκεκριμένων παρατάξεων ή φυλών, αφήνοντας τότε κατά μέρος τους διφορούμενους χρησμούς. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι ο Πελοποννησιακός Πόλεμος, όπου ο Απόλλωνας συντάχθηκε με τους Λακεδαιμόνιους, και οι Περσικοί Πόλεμοι, όπου οι Δελφοί κατηγορήθηκαν για φιλοπερσική στάση λόγω των δυσοίωνων χρησμών τους για τον ελληνικό κόσμο.

Οι Δελφοί ως ρυθμιστής και νομοθέτης

Η φήμη των Δελφών και η ηγετική τους θέση στον ελληνικό κόσμο ήταν τέτοια που καμία αποικία δεν ιδρυόταν και κανένας κατακτητικός πόλεμος δεν γινόταν χωρίς τη βούλα τους, όπως μας αφηγείται ο Ηρόδοτος. Όλες οι ελληνικές αποικίες στην Κάτω Ιταλία και τον Εύξεινο Πόντο ιδρύθηκαν αποκλειστικά με γνωμοδότηση των Δελφών. Η μεγαλύτερη ακμή του Μαντείου συνέπεσε με την περίοδο της εξάπλωσης του ελληνισμού, και πολλές αποικίες τιμούσαν τον Απόλλωνα ως Αρχηγέτη.

Το ιερό των Δελφών εξελίχθηκε σε κέντρο της Δελφικής Αμφικτυονίας, η οποία ασκούσε τεράστια επιρροή στον ελλαδικό χώρο. Οι πόλεμοι της αμφικτυονίας ήταν πάντα ιεροί πόλεμοι, μέσω των οποίων οι Δελφοί γιγάντωσαν την πανελλήνια θρησκευτική και πολιτική τους επιρροή και επέκτειναν τα εδάφη τους. Ακόμη και οι Πύθιοι Αγώνες, οι δεύτεροι σε σημασία μετά τους Ολυμπιακούς, αναδεικνύουν την πολιτική σημασία των Δελφών.

Ο πολιτικός ρόλος του Μαντείου ήταν τόσο ισχυρός που για χάρη του ξέσπασαν οι Ιεροί Πόλεμοι, καθώς ο έλεγχος του «χρυσωρυχείου» ήταν διακύβευμα.

Το γόητρο και το κύρος των Δελφών ήταν τέτοια που ακόμη και νομοθέτες όπως ο Λυκούργος και ο Σόλων επικαλέστηκαν χρησμούς της Πυθίας για να εγκαθιδρύσουν τις νομοθεσίες τους. Ο Λυκούργος δήλωσε ότι η νέα νομοθεσία της Σπάρτης (η «Ρήτρα») ήταν υπό την άμεση επίβλεψη του Απόλλωνα, εξασφαλίζοντας την αποδοχή της από τους πολίτες και τη μακροβιότητά της (πάνω από 500 χρόνια). Αντίστοιχα, ο Σόλων επικαλέστηκε χρησμό για να περάσει σαρωτικές μεταρρυθμίσεις και να ανατρέψει τους Δρακόντειους Νόμους.

Συμπερασματικά, οι Δελφοί δεν ήταν μόνο ένας τόπος προφητειών, αλλά ένας κολοσσιαίος θεσμός που διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της αρχαίας Ελληνικής πολιτικής, κοινωνίας και επέκτασης, λειτουργώντας ως ένα ισχυρό κέντρο εξουσίας και επιρροής.

arxaiaellinika.gr

Δημοσίευση σχολίου

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pieriaolympos.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

[blogger][facebook]

Author Name

Pieria Olympos

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.