112 ΑΑΔΕ Αγγελόπουλος Αγροτικά Αδέσποτα Αθήνα Αθλητικά Αιγίνιο Αιμοδοσία Ακρίβεια Ακτινίδιο Αλβανία Άλπεις ΑμεΑ Αμερική Ανατιμήσεις Ανδρουλάκης Ανέστης Μανώλας Ανήλικοι Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κατερίνης Αποζημίωση Αποκαλύψεις Απόστολος Τζόβας Απόψεις Άρθρα Αρμενία Αρχαίο Θέατρο Δίου Αρχέλαος ΑΣΕΠ Αστική Σχολή Κατερίνης Αστυνομικό δελτίο Άτρακτος Αυτοκτονία Βαγγέλης Γερολιόλιος Βαλκάνια Βελόπουλος Βέροια Βία Βιασμός Βίντεο Βιταμίνη Βόλος Βότανα Βουλή Γ.Ν. Κατερίνης Γαλλία ΓΑΣ Αρχέλαος Κατερίνης Γενοκτονία Γερμανία Γιάννης Μάζης Γιάννης Ντούμος Γιώργος Γιώργος Πιπερόπουλος Γυναίκα Δ.Ε.Υ.Α.Κ. Δ.Π.Ε. Πιερίας Δ.ΥΠ.Α ΔΕΗ Δελτίο Τύπου ΔΕΥΑΚ Δήμος Πρότυπο Δημόσιο Δημοτικές εκλογές Δημοτικό Ωδείο Διασκέδαση Διασωστική ομάδα Διατροφή Διαφθορά Διάφορα Διεύθυνση Δασών Πιερίας Δικαιοσύνη Δικαιώματα Δίον Δίον-Ολυμπος ΔΟΕ ΔΥΠΑ Ε.Ε.Σ. Κατερίνης Ε.Ε.Σταυρός Ε.Π.Μ. Έγκλημα ΕΕ Εθελοντές Εθελοντική Ομάδα Δράσης Ν. Πιερίας Εθνικά Εθνική Αντίσταση ΕΚΑΒ Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκκλησία Εκλογές ΕΛ.ΑΣ. ΕΛ.ΣΤΑΤ. Ελαιόλαδο Ελατοχώρι ΕΛΓΑ Ελλάδα Ελληνοτουρκικά ΕΜΥ Ενέργεια Ενοίκια Ένωση Ξενοδόχων Πιερίας Ενωση Ποντίων Κατερίνης Ένωση Ποντίων Πιερίας Εξαφάνιση ΕΟΔΥ ΕΟΕ ΕΟΠΥΥ ΕΟΣ Κατερίνης ΕΟΤ ΕΟΦ Επίδομα θέρμανσης Επικαιρότητα Επιλ Επιλογές Επιμελητήριο Πιερίας Επιστήμη Εργασία ΕΣΚ ΕΣΠΑ Εστία Πιερίδων Μουσών Εσωτερική ασφάλεια Εύα Καιλή Ευρωκοινοβούλιο Ευρώπη Ευχές ΕΦΕΤ ΈΦΕΤ ΕΦΚΑ Ζήσης Ζάνας Ημικρανία ΗΠΑ Ηράκλειο Θέατρο Θεραπεία Θεσσαλία Θεσσαλονίκη Θεωρίες σωνομοσίας Θρόμβωση Ι.Μ.Κίτρους Ιερά Μητρόπολη Κίτρους Ιστορία Κ.Ο.Κ Καιρός Καλλιθέα ΚΑΠΗ Καπνικός σταθμός Καρίτσα Καρκίνος Καταγγελίες Κατασκήνωση Κατάσχεση Καταφύγια Κατερίνη ΚΕΔΕ ΚΕΠ ΚΗΦΗ Κίνα Κινηματογράφος ΚΚΕ Κλοπή Κοζάνη Κοινωνία Κολινδρός Κομισιόν Κονταριώτισσα Κορινός Κόσμος Κρήτη Κτηματολόγιο Κύπρος Κώστας Κουκοδήμος Λεπτοκαρυά Λιτόχωρο Μακρόν Μακρύγιαλλος Μανώλης Κοττάκης Μαρούσι Μεθώνη Μελισσοκομία ΜέΡΑ25 Μέριμνα Παιδιού Μέση Ανατολή Μεταλλαγμένα τρόφιμα Μετάλλια Μητσοτάκης ΜΜΕ Μουσική Μύκονος Ν.Ο.Κατερίνης Ν.Πόροι ΝΔ ΝΟΚΑΤ Νοσηλευτές ΟΑΕΔ ΟΕΕ Οικονομία Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος ΟΚΑΝΑ Ολυμπιακή Ακτή Ολύμπιοι Κατερίνης Ολυμπος Ομορφιά ΟΠΠΑΠ Ορνιθολογία ΟΡΦΕΟ Οτι Να 'Ναι Ουγγαρία Ουκρανία Π.Ε.Πιερίας Π.Κ.Μ Παιδεία Παιδί Παραλία Παραπολιτικά Πάρκο ΠΑΣΟΚ Πάσχα Πάτρα Πεδίο Βολής Περιβάλλον Περίεργα Περικλής Χατζηγιάννης Πετρέλαιο Πέτρος Κιάφας Πήλιο Πηνειός Πιερία Πιέρια Πιερίδες Μούσες Πλαταμώνας Πλειστηριασμός Πλημμύρες Ποδηλατοδρομία Πολάκης Πολιτική Πολιτισμός ΠΟΤΑΠ ΠΟΥ Πρόληψη Προορισμοί Πρόσκληση Προσλήψεις Πρόστιμο Πύδνα-Κολινδρός ΡΑΕ Ράχη Ρεπορτάζ Ρόδος Ρουμανία Ρωσία Σάββας Χιονίδης Σάκης Γκούνας Σβορώνος Σερβία ΣΟΝΕ Σοφία Μαυρίδου Σπύρος Κουλκουδίνας ΣΥ.ΡΙΖ.Α Συγχαρητήρια Σύλλογος Καρκινοπαθών Πιερίας Συναυλία Σύνέδριο Συνταγές Συντάξεις Τ.ΟΜ.Υ Ταγίπ Ερντογάν ΤΑΙΠΕΔ Ταξίδι Τέμπη Τεχνητή Νοημοσύνη Τεχνιτή νοημοσύνη Τεχνολογία Τοπικά Τοπική Αυτοδιοίκηση Τουρισμός Τουρκία Τροφές Τρόφιμα Τσίπρας Υγεία ΥΠΑΑΤ Υπέρταση Φεστιβάλ Φόροι Φώντας Μπαραλιάκος Χαλκιδική Χιμάρα Χιονοδρομικό κέντρο Ελατοχωρίου Χορωδία Χρηματιστήριο Χρήστος Γκουγκουρέλας Ψυχαγωγία Ψυχολογία Ωδικά πτηνά Camping Erasmus Home Latest Life Style Media Nammos NASA Poutin Survivor Texas Tips Trump Zelensky

Όχι «πές μου» αλλά «κοίτα» τον φίλο σου να δεις ποιός είσαι!... - Ψυχό-Κοινωνικό πιπεράτο του Καθηγητή Πιπερόπουλου

Ξεκινώ με αυτό που έγραψε ο Επίκουρος:

“Όπως η αρετή έτσι και η φιλία δεν μπορεί να χωριστεί από την ηδονή. Επειδή η μοναξιά και η ζωή χωρίς φίλους είναι γεμάτη επιβουλές και κινδύνους, η ίδια η λογική υπαγορεύει να εφοδιαστούμε με φιλίες. Εάν τις αποχτήσουμε, ο νους αισθάνεται ασφάλεια. Κι όπως η εχθρότητα, ο φθόνος και η περιφρόνηση αντιμάχονται την ηδονή, έτσι και οι φιλίες είναι η πιο πιστές εγγυήτριες και γεννήτρες ηδονής τόσο για εμάς τους ίδιους όσο και για τους φίλους.” -
Και προσθέτω την γνωστή του εντυπωσιακά διαχρονκιά εύστοχη πρόταση:

“Δεν πρέπει να μας απασχολεί τι τρώμε και τι πίνουμε, αλλά με ποιους τρώμε και με ποιους πίνουμε.”

Οι αρχαίοι μας πρόγονοι έλεγαν «ο φίλος τον φίλο εν πόνοις και κινδύνοις ου λείπει» ενώ εμείς οι σύγχρονοι Έλληνες συνήθως λέγαμε και λέμε «πες μου τον φίλο σου, να σου πω ποιος είσαι»

Θα σας ξαφνιάσω προτρέποντάς σας, φιλικά, να μη λεμε «πες μου τον φίλο σου» αλλά να λέμε «κοίτα τον φίλο σου για να δεις ποιος είσαι»

Στην εποχή μας, εγωπάθεια, κυνισμός και συναισθηματική ρηχότητα, συνεπικουρούμενα και από τη οικονομική δυσπραγία, την διάχυτη πλέον για όλους επαγγελματική και ψυχολογική ανασφάλεια και το υπαρξιακό άγχος, αντί να δρουν θετικά και να μας καθοδηγούν στη σύναψη φιλικών σχέσεων (που θα βοηθήσουν να μειωθεί η οδυνηρή μοναξιά και η αλλοτρίωσή μας) δυστυχώς δρουν ανασταλτικά, εντείνοντας την απομόνωσή μας, διογκώνοντας επικίνδυνα την εσωστρέφειά μας και τις εξαρτήσεις μας από το εντυπωσιακό μέσο μαζικής επικοινωνίας – (προτιμώ τον τίτλο «Μαζικού Εκμαυλισμού» την τηλεόραση).

Οι άνθρωποι είμαστε κοινωνικό οντα και η διαπίστωση του Αριστοτέλη για την “αγελαία φύση” μας έχει επιβεβαιωθεί με σύγχρονες έρευνες κοινωνιολόγων και ψυχολόγων ως επιστημόνων της συμπεριφοράς, για τους οποίους δεν αρκεί η διαπίστωση ούτε και η ανάλυση των απώτερων νοημάτων που περικλείονται στην παροιμιακή φράση “όμοιος ομοίω αεί πελάζει”

Τρία επίμαχα πρόσθετα ερωτήματα σχετίζονται με τη διαχρονική ισχύ και τις προϋποθέσεις αυτής της θέσης, το γιατί, το πότε και το κάτω από ποιες συγκεκριμένες συνθήκες “ο όμοιος πηγαίνει στον όμοιο”

Σε εργαστηριακά πειράματα “απομόνωσης των αισθήσεων” αυτοί που συμμετέχουν αναφέρουν όχι μόνο επιθέσεις άγχους, αλλά κι εδώ θα πω ότι απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, παραισθήσεις όμοιες με εκείνες που κάνουν απομονωμένοι άνθρωποι, δηλαδή παραισθήσεις “παρουσίας” κάποιου προσώπου που τους κρατά “συντροφιά”. Στα πειράματα αυτά, το υποκείμενο στερείται, όλα τα εξωτερικά οπτικά και ακουστικά ερεθίσματα, καθώς και ερεθίσματα οσμής και γεύσης, ακόμη και αφής.

Αφηγήσεις από προσωπικές εμπειρίες ναυαγών, φυλακισμένων που έζησαν σε αυστηρή απομόνωση για πολύ καιρό, όπως και μοναχών, πιστοποιούν ότι στο διάστημα της μοναξιάς τους, είχαν επιθέσεις άγχους (ταχυπαλμίες, ναυτίες, σφιξίματα στο στήθος, τάση λυγμού, αστάθειες και ζαλάδες και μια έντονη διάχυτη αίσθηση φόβου και πανικού) χωρίς να υπάρχει στο αντικειμενικό περιβάλλον έστω και η παραμικρή υποψία κινδύνου.

Ήδη γνωρίζουμε ότι το άγχος του αποχωρισμού δρα ανασταλτικά στον ψυχισμό και τη συμπεριφορά πολλών μικρών παιδιών, που αρχίζουν να παρακολουθούν σχολείο, όπως και σε παιδιά ακόμη μικρότερης ηλικίας, που τα εμπιστεύονται οι εργαζόμενοι γονείς τους σε βρεφονηπιακούς σταθμούς.

Να υποθέσουμε, λοιπόν, ότι ένας θεμελιακός παράγοντας για την κοινωνικότητα του ανθρώπου, την ανάγκη του για παρέες, φιλίες και ερωτικούς δεσμούς, συνίσταται στην προσπάθεια αποφυγής της μοναξιάς και του “άγχους του αποχωρισμού;” Η υπόθεση αυτή είναι ορθή και δεν αποτελεί μόνο λαϊκή εμπειρική γνώση, αλλά έχει επαληθευθεί με θεωρίες που υποβλήθηκαν σε αυστηρούς ελέγχους με μια σωρεία εμπειρικών μελετών, όπως διαγράφονται από τις απαιτήσεις της κοινωνιολογίας και της ψυχολογίας.

Γιατί, όμως, κάποιο συγκεκριμένο πρόσωπο μέσα από το ευρύτερο περιβάλλον των γνωριμιών μας απολήγει να γίνει επιστήθιος φίλος, εραστής ή ακόμη και σύζυγός μας;

Σίγουρα, το γεγονός ότι το συγκεκριμένο άτομο μας ικανοποιεί συνιστά τη βάση σύναψης φιλίας. Αποτελεί κοινή αποδοχή η διαπίστωση ότι μόνο άτομα με ψυχολογικά προβλήματα θα επέλεγαν για σύντροφό τους άτομα που τα “τιμωρούν” και, έστω αν όλοι μας γνωρίζουμε τέτοιες περιπτώσεις, ουσιαστικά αυτές επιβεβαιώνουν και δεν αναιρούν τον κανόνα.

Μοιάζει η επιλογή ενός φίλου (ή μιας φίλης, ακόμη και συντρόφων), σύμφωνα με τις σύγχρονες ψυχοκοινωνικές θεωρίες, σε πολλές της διαστάσεις, με την οικονομική συνεργασία ή συναλλαγή χωρίς βέβαια να χαρακτηρίζεται από την ψυχρότητα ή την πεζότητα των οικονομικών παραμέτρων.

Ομολογώ ότι αρκετά χρόνια πριν, σε κάποιο επιστημονικό συνέδριο του εξωτερικού, έφτασα σε σημείο να λογομαχήσω με Ελβετό συνάδελφο, όταν ανερυθρίαστα, κατά την αρχική εκτίμησή μου, υπεστήριξε ότι «η φιλία είναι σαν έναν τραπεζικό λογαριασμό». Σηκώθηκα να τον επιπλήξω, αλλά με καθησύχασε υπενθυμίζοντάς μου το κλασικό μας «πάταξον μεν, άκουσον δε»

Επέμενε ο Χανς (έκτοτε αγαπητός και καλός φίλος) ότι «όπως και με τους τραπεζικούς λογαριασμούς, έτσι και με την φιλία δεν μπορεί κανείς να κάνει ΜΟΝΙΜΩΣ αναλήψεις, εάν δεν κάνει πού και πού και καταθέσεις!»

Αρχικά ακούστηκε πεζό και με έλλειψη συναισθήματος αυτό που είπε ο Χανς αλλά στη συνέχεια αποδείχνεται...ΣΩΣΤΟ!..

Επιλέγουμε, εμείς οι σύγχρονοι Έλληνες, για σύντροφο και φίλο το άτομο, που μας προσφέρει περισσότερα, από όσο μας κοστίζει! Στη θεωρία, αυτή η επιλογή μας καθορίζεται από τις αξίες που ενσαρκώνονται στο πρόσωπο που επιλέγουμε. Διαλέγοντας ένα άνθρωπο που είναι ενδιαφέρον, διαθέτει πλούσια φαντασία και έχει τις δυνατότητες να μας εισαγάγει σε νέους κύκλους γνωριμιών ή δραστηριότητες, ενεργούμε με βάση το κριτήριο της «ερεθιστικής του αξίας».

Όταν το πρόσωπο είναι συνεργάσιμο και μας βοηθά, διαθέτει μπόλικο ενθουσιασμό και θυσιάζει για εμάς ώρες και ενέργεια υποβοηθώντας μας να επιτύχουμε τους στόχους μας, τότε ενεργούμε με βάση «την χρησιμότητά του».

Τελικά, το άτομο που μας συμπαραστέκεται, μας ενθαρρύνει στις δύσκολες στιγμές μας και μας επιβραβεύει αναγνωρίζοντας τις επιτυχίες μας, το διαλέγουμε επειδή ενισχύει «το ψυχολογικό μας εγώ».

Στην ψυχοδυναμική θεωρία καθοριστικό ρόλο και στοιχείο αποτελεί και η βιωματική υποσυνείδητη οντότητα του ατόμου. Προσωπικά ανήκω σε εκείνη την ομάδα συναδέλφων κοινωνιολόγων και ψυχολόγων που πιστεύουμε, όπως και ο Σωκράτης και ο Πλάτωνας, ότι στο κάθε άτομο υπάρχει ένα συγκεκριμένο αρχέτυπο, ένα είδος “ιδεώδους εαυτού” αναφορικά με άνδρες και γυναίκες που του ταιριάζουν.

Επιστρέφω στο κλασικό μας λαϊκό απόφθεγμα που δηλώνει ευρηματικά, «πες μου το φίλο σου, να σου πω ποιός ή ποιά είσαι» και, όπως δήλωσα στην αρχή του σημερινού άρθρου μου προτείνω εφεξής να λέμε, «κοίτα τον φίλο σου, για να δεις ποιός ή ποιά είσαι» Κοιτώντας τον φίλο σου θα μπορέσεις να αξιολογήσεις τα δικά σου βιώματα, συμπλέγματα, ανάγκες και διαδικασίες που σε οδήγησαν στην συγκεκριμένη επιλογή σου.

Και εάν διαπιστώσεις, όπως μου δηλώνουν πολλοί και πολλές συνομιλητές μου ότι είσαι παντελώς «ά-φιλος ή ά-φιλη», τότε το θέμα απαιτεί πολύ ψάξιμο, καθώς στη σύγχρονη μοναξιά των ελληνικών αστικών κέντρων, των μεγαλουπόλεων, δεν φτάνουν τηλεόραση και βίντεο για να ικανοποιήσουν τις ψυχοκοινωνικές μας ανάγκες για αυθεντική ανθρώπινη επαφή, που δεν μπορεί να ολοκληρωθεί εάν δεν ξεπεράσουμε την επιδερμίδα μας.

Δημοσίευση σχολίου

►Το pieriaolympos.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

[blogger][facebook][disqus]

Author Name

Pieria Olympos

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.