112 ΑΑΔΕ Αγγελόπουλος Αγροτικά Αδέσποτα Αθήνα Αθλητικά Αιγίνιο Αιμοδοσία Ακρίβεια Ακτινίδιο Αλβανία Άλπεις ΑμεΑ Αμερική Ανατιμήσεις Ανδρουλάκης Ανέστης Μανώλας Ανήλικοι Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κατερίνης Αποζημίωση Αποκαλύψεις Απόστολος Τζόβας Απόψεις Άρθρα Αρμενία Αρχαίο Θέατρο Δίου Αρχέλαος ΑΣΕΠ Αστική Σχολή Κατερίνης Αστυνομικό δελτίο Άτρακτος Αυτοκτονία Βαγγέλης Γερολιόλιος Βαλκάνια Βελόπουλος Βέροια Βία Βιασμός Βίντεο Βιταμίνη Βόλος Βότανα Βουλή Γ.Ν. Κατερίνης Γαλλία ΓΑΣ Αρχέλαος Κατερίνης Γενοκτονία Γερμανία Γιάννης Μάζης Γιάννης Ντούμος Γιώργος Γιώργος Πιπερόπουλος Γυναίκα Δ.Ε.Υ.Α.Κ. Δ.Π.Ε. Πιερίας Δ.ΥΠ.Α ΔΕΗ Δελτίο Τύπου ΔΕΥΑΚ Δήμος Πρότυπο Δημόσιο Δημοτικές εκλογές Δημοτικό Ωδείο Διασκέδαση Διασωστική ομάδα Διατροφή Διαφθορά Διάφορα Διεύθυνση Δασών Πιερίας Δικαιοσύνη Δικαιώματα Δίον Δίον-Ολυμπος ΔΟΕ ΔΥΠΑ Ε.Ε.Σ. Κατερίνης Ε.Ε.Σταυρός Ε.Π.Μ. Έγκλημα ΕΕ Εθελοντές Εθελοντική Ομάδα Δράσης Ν. Πιερίας Εθνικά Εθνική Αντίσταση ΕΚΑΒ Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκκλησία Εκλογές ΕΛ.ΑΣ. ΕΛ.ΣΤΑΤ. Ελαιόλαδο Ελατοχώρι ΕΛΓΑ Ελλάδα Ελληνοτουρκικά ΕΜΥ Ενέργεια Ενοίκια Ένωση Ξενοδόχων Πιερίας Ενωση Ποντίων Κατερίνης Ένωση Ποντίων Πιερίας Εξαφάνιση ΕΟΔΥ ΕΟΕ ΕΟΠΥΥ ΕΟΣ Κατερίνης ΕΟΤ ΕΟΦ Επίδομα θέρμανσης Επικαιρότητα Επιλ Επιλογές Επιμελητήριο Πιερίας Επιστήμη Εργασία ΕΣΚ ΕΣΠΑ Εστία Πιερίδων Μουσών Εσωτερική ασφάλεια Εύα Καιλή Ευρωκοινοβούλιο Ευρώπη Ευχές ΕΦΕΤ ΈΦΕΤ ΕΦΚΑ Ζήσης Ζάνας Ημικρανία ΗΠΑ Ηράκλειο Θέατρο Θεραπεία Θεσσαλία Θεσσαλονίκη Θεωρίες σωνομοσίας Θρόμβωση Ι.Μ.Κίτρους Ιερά Μητρόπολη Κίτρους Ιστορία Κ.Ο.Κ Καιρός Καλλιθέα ΚΑΠΗ Καπνικός σταθμός Καρίτσα Καρκίνος Καταγγελίες Κατασκήνωση Κατάσχεση Καταφύγια Κατερίνη ΚΕΔΕ ΚΕΠ ΚΗΦΗ Κίνα Κινηματογράφος ΚΚΕ Κλοπή Κοζάνη Κοινωνία Κολινδρός Κομισιόν Κονταριώτισσα Κορινός Κόσμος Κρήτη Κτηματολόγιο Κύπρος Κώστας Κουκοδήμος Λεπτοκαρυά Λιτόχωρο Μακρόν Μακρύγιαλλος Μανώλης Κοττάκης Μαρούσι Μεθώνη Μελισσοκομία ΜέΡΑ25 Μέριμνα Παιδιού Μέση Ανατολή Μεταλλαγμένα τρόφιμα Μετάλλια Μητσοτάκης ΜΜΕ Μουσική Μύκονος Ν.Ο.Κατερίνης Ν.Πόροι ΝΔ ΝΟΚΑΤ Νοσηλευτές ΟΑΕΔ ΟΕΕ Οικονομία Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος ΟΚΑΝΑ Ολυμπιακή Ακτή Ολύμπιοι Κατερίνης Ολυμπος Ομορφιά ΟΠΠΑΠ Ορνιθολογία ΟΡΦΕΟ Οτι Να 'Ναι Ουγγαρία Ουκρανία Π.Ε.Πιερίας Π.Κ.Μ Παιδεία Παιδί Παραλία Παραπολιτικά Πάρκο ΠΑΣΟΚ Πάσχα Πάτρα Πεδίο Βολής Περιβάλλον Περίεργα Περικλής Χατζηγιάννης Πετρέλαιο Πέτρος Κιάφας Πήλιο Πηνειός Πιερία Πιέρια Πιερίδες Μούσες Πλαταμώνας Πλειστηριασμός Πλημμύρες Ποδηλατοδρομία Πολάκης Πολιτική Πολιτισμός ΠΟΤΑΠ ΠΟΥ Πρόληψη Προορισμοί Πρόσκληση Προσλήψεις Πρόστιμο Πύδνα-Κολινδρός ΡΑΕ Ράχη Ρεπορτάζ Ρόδος Ρουμανία Ρωσία Σάββας Χιονίδης Σάκης Γκούνας Σβορώνος Σερβία ΣΟΝΕ Σοφία Μαυρίδου Σπύρος Κουλκουδίνας ΣΥ.ΡΙΖ.Α Συγχαρητήρια Σύλλογος Καρκινοπαθών Πιερίας Συναυλία Σύνέδριο Συνταγές Συντάξεις Τ.ΟΜ.Υ Ταγίπ Ερντογάν ΤΑΙΠΕΔ Ταξίδι Τέμπη Τεχνητή Νοημοσύνη Τεχνιτή νοημοσύνη Τεχνολογία Τοπικά Τοπική Αυτοδιοίκηση Τουρισμός Τουρκία Τροφές Τρόφιμα Τσίπρας Υγεία ΥΠΑΑΤ Υπέρταση Φεστιβάλ Φόροι Φώντας Μπαραλιάκος Χαλκιδική Χιμάρα Χιονοδρομικό κέντρο Ελατοχωρίου Χορωδία Χρηματιστήριο Χρήστος Γκουγκουρέλας Ψυχαγωγία Ψυχολογία Ωδικά πτηνά Camping Erasmus Home Latest Life Style Media Nammos NASA Poutin Survivor Texas Tips Trump Zelensky

Κοινωνικό-ψυχολογική διερεύνηση της σχέσης Θρησκείας-Οικονομίας - Του Καθηγητή Γιώργου Πιπερόπουλου


Η οικονομική ανάπτυξη ενός κοινωνικού συστήματος προϋποθέτει, μεταξύ άλλων, και την ύπαρξη κεφαλαίου, άρτια εκπαιδευμένου ανθρώπινου δυναμικού, υποδομές τεχνολογικών γνώσεων, πολιτικής φιλοσοφίας και το κατάλληλο ψυχολογικό κλίμα.

Στο ψυχολογικό κλίμα περιλαμβάνεται η επίδραση ψυχοκοινωνικών παραγόντων στη διαμόρφωση οικονομικών διαδικασιών και μεγεθών αφορά δηλαδή στα αίτια και τις συνθήκες με τις οποίες σημαντικές ψυχοκοινωνικές μεταβλητές διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο σε καθαρά οικονομικές διαδικασίες, επηρεάζοντας την υποδομή του οικονομικού όπως και διάφορες άλλες δομές του κοινωνικού συστήματος.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι στην Ινδία τα προβλήματα υποσιτισμού και θανάτων από πείνα θα μπορούσαν να επιλυθούν άμεσα καθώς η χώρα αυτή διαθέτει κολοσσιαίους αριθμούς αγελάδων, εφόσον, βέβαια, η αγελάδα δεν αποτελούσε για τους Ινδούς, “ιερό ζώο” που απαγορεύεται όχι μόνο να σφαγιασθεί για να προσφέρει “κρέας για φαγητό”, αλλά ακόμη και να ενοχληθεί!..

Ο Γερμανός κοινωνιολόγος Max Weber στην μονογραφία του με τίτλο «Το Προτεσταντικό Ήθος και το Πνεύμα του Καπιταλισμού» υποστήριξε την άποψη ότι το προτεσταντικό ήθος, έδωσε τα απαραίτητα ψυχορμήματα για την θρησκευτική προσήλωση κάθε ατόμου στην επαγγελματική του απασχόληση και την αδιάκοπη επιδίωξη του οικονομικού κέρδους και της αποταμίευσης που αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο του καπιταλιστικού οικονομικού συστήματος.

Το προτεσταντικό ήθος ήρθε σε ρήξη με το ρωμαιοκαθολικό καθώς ενώ οι Καθολικοί έδιναν ιδιαίτερη έμφαση στις αγαθές επίγειες πράξεις για μεταφυσική επιβράβευση στην «Επουράνιο Βασιλεία» οι Προτεστάντες διακήρυξαν αιρετικά ότι η οικονομική επιτυχία στην επίγεια ζωή αποτελούσε απαραίτητη προϋπόθεση και συνάμα επιβεβαίωση της εισόδου στην «Επουράνιο Βασιλεία» για τους πιστούς.

Το προτεσταντικό δόγμα του John Calvin, ειδικότερα, θεώρησε ως δεδομένο γεγονός τον προκαθορισμό της θέσης κάθε πιστού στην μετέπειτα ζωή και έτσι καμία συγκεκριμένη πράξη, ακόμη και η επιλογή του ασκητικού και μοναστικού βίου δεν μπορούσε να αλλάξει τις προκαθορισμένες αποφάσεις του Υψίστου.

Σύμφωνα με το Calvin κάθε καλός προτεστάντης μπορεί να εντοπίσει τις ενδείξεις που του χρειάζονται ακολουθώντας πιστά το “προτεσταντικό ήθος” που περιλαμβάνει την σκληρή δουλειά, την σοβαρότητα, την αποφυγή κάθε σπατάλης, την αποταμίευση και τον περιορισμό των σαρκικών απολαύσεων και της ηδονής. Οι ενδείξεις ότι το άτομο ανήκει στους “εκλεκτούς του Κυρίου” είναι ταυτόσημες με την κοινωνική-οικονομική του επιτυχία στην επίγεια ζωή του. Ακολουθώντας πιστά τις προδιαγραφές του δόγματος του Κάλβιν, και επικουρούμενο από λίγη καλή τύχη, το άτομο μπορεί να επιτύχει κοινωνικό-οικονομική άνοδο…Επαγωγικά η συλλογική απόληξη μυριάδων τέτοιων ατομικών επιδόσεων δημιούργησε το απαραίτητο υπόβαθρο για την εδραίωση του Καπιταλισμού.

Έρευνες με βάση τη θεωρητική τοποθέτηση του Max Weber πιστοποίησαν το γεγονός ότι ο δρόμος για την ανάπτυξη του καπιταλιστικού συστήματος χαρακτήρισε προτεσταντικά κράτη και ομάδες και πληθυσμιακά σύνολα προτεσταντών που ζούσαν σε χώρες με μικτά χριστιανικά δόγματα. Εύλογα ο καπιταλισμός δεν αναπτύχθηκε σαν κυρίαρχο οικονομικό σύστημα σε χώρες όπου πρυτανεύει το ρωμαιοκαθολικό θρησκευτικό ήθος ή και το δικό μας ορθόδοξο, δεδομένου ότι τα δόγματα αυτά εμμένουν στην «ματαιότητα της ευημερίας στην επίγεια» ζωή και, φυσικά, στη «ματαιότητα» της συσσώρευσης υλικών αγαθών επί γης.

Σε χώρες με θρησκευτικά συστήματα του Ισλάμ, του Ιουδαϊσμού, του Ινδουισμού, του Βραχμανισμού με δοξασίες και συστήματα αξιών που συγγενεύουν με το γενικότερο πνεύμα του ρωμαιοκαθολικού δόγματος οδηγούν στο συμπέρασμα ότι σε μερικές χώρες οι θρησκευτικές δομές έδρασαν ανασταλτικά στα θέματα της οικονομικής ανάπτυξης, σε άλλες χώρες λειτούργησαν θετικά συνεπικουρούμενες από εξωγενείς προς το οικονομικό σύστημα παράγοντες και σε άλλες δεν τεκμηριώθηκε θετική ή αρνητική σχέση μεταξύ θρησκευτικού δόγματος και οικονομικής ανάπτυξης

Η Ιαπωνία αποτελεί, φαινομενικά, μια κραυγαλέα αντίφαση της σχέσης ανάμεσα σε θρησκευτικές δοξασίες και οικονομική ανάπτυξη. Μια προσεκτική όμως μελέτη δογμάτων και δομών της ιαπωνικής κοινωνίας και των δοξασιών του shogun Tokugawa διαδραμάτισαν κεντρικό και καθοριστικά θετικό ρόλο στις διαδικασίες της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας του ανατέλλοντος ήλιου. Το δόγμα του Tokugawa στην Ιαπωνία (όπου το 85% περίπου του πληθυσμού ανήκουν στο Σιντοϊσμό) υποστηρίζει τις αρχές της σκληρής εργασίας και της αποταμίευσης πόρων επιτρέποντας, ταυτόχρονα, την εισαγωγή των αναγκαίων κοινωνικών και πολιτικών-πολιτιστικών μεταρρυθμίσεων από τους παντοδύναμους και αδιαμφισβήτητους φορείς της εξουσίας διευκολύνοντας έτσι τόσο την εισαγωγή νεωτεριστικών θεσμών όσο και την εδραίωση του καπιταλιστικού οικονομικού συστήματος στην Ιαπωνία.

Ο καθηγητής ψυχολογίας David McClelland σε μια σχετική θεωρία του διατείνεται ότι ένας τόσο συγκεκριμένος παράγοντας όπως η προσωπικότητα του ατόμου μπορεί να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στη διαδικασία της οικονομικής ανάπτυξης ενός κοινωνικού συστήματος παρακωλύοντας ή διευκολύνοντας την πραγμάτωσή της ανάλογα με τη δομή της προσωπικότητας του ατόμου.

Συγκεκριμένα, εφόσον υπάρχουν οι απαραίτητοι οικονομικοί παράγοντες κεφαλαίων, τεχνολογικής και υλικοτεχνικής υποδομής τότε η οικονομική ανάπτυξη μπορεί να πραγματωθεί εάν το συγκεκριμένο κοινωνικό σύστημα μεγάλος αριθμός ατόμων που κοινωνικοποιήθηκαν και διαπαιδαγωγήθηκαν στο σπίτι και το σχολείο με αρχές ελευθερίας διαθέτουν προσωπικότητα με κύρια χαρακτηριστικά “την ανάγκη για επιτυχία” και την επιθυμία για κοινωνικό-οικονομική άνοδο.

Ο McClelland και οι συνεργάτες του μελέτησαν την αρχαία ελληνική κοινωνία, αξιολόγησαν επικήδειους διαφόρων ιστορικών περιόδων της αρχαιότητας και συμπέραναν ότι η οικονομική ανάπτυξη συντελέστηκε αφού επί δυο και τρεις γενιές η διαπαιδαγώγηση των παιδιών των ελληνικών οικογενειών στην αρχαιότητα είχε σαν απόληξη την καθιέρωση προσωπικοτήτων με έντονη επιθυμία για επιτυχία, κοινωνικοοικονομική άνοδο και βελτίωση του βιοτικού τους επιπέδου και ταυτόχρονα ανεξάρτητο χαρακτήρα.

Αντιθέτως η οικονομική πρόοδος ανεστάλη και ουσιαστικά “μαράθηκε” όταν η διαπαιδαγώγηση των παιδιών ήταν τέτοια ώστε να δημιουργεί ενήλικους με έντονα συντηρητικά στοιχεία προσωπικότητας, με δυνατές υποσυνείδητες ανάγκες για “ασφάλεια και σιγουριά” για διατήρηση των κεκτημένων, για αισθησιακές απολαύσεις και καλοπέραση.

Σύγχρονα δεδομένα ψυχολογικών και κοινωνιολογικών ερευνών επιβεβαιώνουν το γεγονός ότι μέσα από τις διαδικασίες κοινωνικοποίησης όταν τα βιώματα των νέων γενεών απολήγουν σε δημιουργία συντηρητικής προσωπικότητας, η οικονομική ανάπτυξη είναι καταδικασμένη σε αποτυχία καθώς τα άτομα αποφεύγουν κάθε ρίσκο και αποζητούν την ασφάλεια και την σταθερότητα που τόσο εύγλωττα εκφράζει το λαϊκό μας ρητό περιγράφοντας την ψυχολογία της απασχόλησης στον Δημόσιο Τομέα ότι... “τρεις κι εξήντα, αλλά βρέξει, χιονίσει η καραβάνα θα γεμίσει!...”

Αντίθετα η δημιουργία δομών προσωπικότητας με έντονη ανάγκη για προσωπική επιτυχία και κοινωνικό-οικονομική βελτίωση κάνει τα άτομα περισσότερο ριψοκίνδυνα, θετικά σε αλλαγές, μεταρρυθμίσεις και καινοτόμους νεωτερισμούς.

Στη σύγχρονη Ελληνική κοινωνία εμφανώς η περασμένη γενιά των επιτυχημένων βιοτεχνών και μικρομεσαίων επιχειρηματιών έδωσε τη θέση της σε μια γενιά επιχειρηματιών που «βολεύτηκε» στη δημόσιο-υπαλληλική νοοτροπία της συντήρησης και Σοβιετικού τύπου Κρατικοδίαιτης επιβίωσης αποφεύγοντας το ρίσκο με κατάληξη τη σημερινή πραγματικότητα...

Δημοσίευση σχολίου

►Το pieriaolympos.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

[blogger][facebook][disqus]

Author Name

Pieria Olympos

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.