112 ΑΑΔΕ Αγγελόπουλος Αγροτικά Αδέσποτα Αθήνα Αθλητικά Αιγίνιο Αιμοδοσία Ακρίβεια Ακτινίδιο Αλβανία Άλπεις ΑμεΑ Αμερική Ανατιμήσεις Ανδρουλάκης Ανέστης Μανώλας Ανήλικοι Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κατερίνης Αποζημίωση Αποκαλύψεις Απόστολος Τζόβας Απόψεις Άρθρα Αρμενία Αρχαίο Θέατρο Δίου Αρχέλαος ΑΣΕΠ Αστική Σχολή Κατερίνης Αστυνομικό δελτίο Άτρακτος Αυτοκτονία Βαγγέλης Γερολιόλιος Βαλκάνια Βελόπουλος Βέροια Βία Βιασμός Βίντεο Βιταμίνη Βόλος Βότανα Βουλή Γ.Ν. Κατερίνης Γαλλία ΓΑΣ Αρχέλαος Κατερίνης Γενοκτονία Γερμανία Γιάννης Μάζης Γιάννης Ντούμος Γιώργος Γιώργος Πιπερόπουλος Γυναίκα Δ.Ε.Υ.Α.Κ. Δ.Π.Ε. Πιερίας Δ.ΥΠ.Α ΔΕΗ Δελτίο Τύπου ΔΕΥΑΚ Δήμος Πρότυπο Δημόσιο Δημοτικές εκλογές Δημοτικό Ωδείο Διασκέδαση Διασωστική ομάδα Διατροφή Διαφθορά Διάφορα Διεύθυνση Δασών Πιερίας Δικαιοσύνη Δικαιώματα Δίον Δίον-Ολυμπος ΔΟΕ ΔΥΠΑ Ε.Ε.Σ. Κατερίνης Ε.Ε.Σταυρός Ε.Π.Μ. Έγκλημα ΕΕ Εθελοντές Εθελοντική Ομάδα Δράσης Ν. Πιερίας Εθνικά Εθνική Αντίσταση ΕΚΑΒ Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκκλησία Εκλογές ΕΛ.ΑΣ. ΕΛ.ΣΤΑΤ. Ελαιόλαδο Ελατοχώρι ΕΛΓΑ Ελλάδα Ελληνοτουρκικά ΕΜΥ Ενέργεια Ενοίκια Ένωση Ξενοδόχων Πιερίας Ενωση Ποντίων Κατερίνης Ένωση Ποντίων Πιερίας Εξαφάνιση ΕΟΔΥ ΕΟΕ ΕΟΠΥΥ ΕΟΣ Κατερίνης ΕΟΤ ΕΟΦ Επίδομα θέρμανσης Επικαιρότητα Επιλ Επιλογές Επιμελητήριο Πιερίας Επιστήμη Εργασία ΕΣΚ ΕΣΠΑ Εστία Πιερίδων Μουσών Εσωτερική ασφάλεια Εύα Καιλή Ευρωκοινοβούλιο Ευρώπη Ευχές ΕΦΕΤ ΈΦΕΤ ΕΦΚΑ Ζήσης Ζάνας Ημικρανία ΗΠΑ Ηράκλειο Θέατρο Θεραπεία Θεσσαλία Θεσσαλονίκη Θεωρίες σωνομοσίας Θρόμβωση Ι.Μ.Κίτρους Ιερά Μητρόπολη Κίτρους Ιστορία Κ.Ο.Κ Καιρός Καλλιθέα ΚΑΠΗ Καπνικός σταθμός Καρίτσα Καρκίνος Καταγγελίες Κατασκήνωση Κατάσχεση Καταφύγια Κατερίνη ΚΕΔΕ ΚΕΠ ΚΗΦΗ Κίνα Κινηματογράφος ΚΚΕ Κλοπή Κοζάνη Κοινωνία Κολινδρός Κομισιόν Κονταριώτισσα Κορινός Κόσμος Κρήτη Κτηματολόγιο Κύπρος Κώστας Κουκοδήμος Λεπτοκαρυά Λιτόχωρο Μακρόν Μακρύγιαλλος Μανώλης Κοττάκης Μαρούσι Μεθώνη Μελισσοκομία ΜέΡΑ25 Μέριμνα Παιδιού Μέση Ανατολή Μεταλλαγμένα τρόφιμα Μετάλλια Μητσοτάκης ΜΜΕ Μουσική Μύκονος Ν.Ο.Κατερίνης Ν.Πόροι ΝΔ ΝΟΚΑΤ Νοσηλευτές ΟΑΕΔ ΟΕΕ Οικονομία Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος ΟΚΑΝΑ Ολυμπιακή Ακτή Ολύμπιοι Κατερίνης Ολυμπος Ομορφιά ΟΠΠΑΠ Ορνιθολογία ΟΡΦΕΟ Οτι Να 'Ναι Ουγγαρία Ουκρανία Π.Ε.Πιερίας Π.Κ.Μ Παιδεία Παιδί Παραλία Παραπολιτικά Πάρκο ΠΑΣΟΚ Πάσχα Πάτρα Πεδίο Βολής Περιβάλλον Περίεργα Περικλής Χατζηγιάννης Πετρέλαιο Πέτρος Κιάφας Πήλιο Πηνειός Πιερία Πιέρια Πιερίδες Μούσες Πλαταμώνας Πλειστηριασμός Πλημμύρες Ποδηλατοδρομία Πολάκης Πολιτική Πολιτισμός ΠΟΤΑΠ ΠΟΥ Πρόληψη Προορισμοί Πρόσκληση Προσλήψεις Πρόστιμο Πύδνα-Κολινδρός ΡΑΕ Ράχη Ρεπορτάζ Ρόδος Ρουμανία Ρωσία Σάββας Χιονίδης Σάκης Γκούνας Σβορώνος Σερβία ΣΟΝΕ Σοφία Μαυρίδου Σπύρος Κουλκουδίνας ΣΥ.ΡΙΖ.Α Συγχαρητήρια Σύλλογος Καρκινοπαθών Πιερίας Συναυλία Σύνέδριο Συνταγές Συντάξεις Τ.ΟΜ.Υ Ταγίπ Ερντογάν ΤΑΙΠΕΔ Ταξίδι Τέμπη Τεχνητή Νοημοσύνη Τεχνιτή νοημοσύνη Τεχνολογία Τοπικά Τοπική Αυτοδιοίκηση Τουρισμός Τουρκία Τροφές Τρόφιμα Τσίπρας Υγεία ΥΠΑΑΤ Υπέρταση Φεστιβάλ Φόροι Φώντας Μπαραλιάκος Χαλκιδική Χιμάρα Χιονοδρομικό κέντρο Ελατοχωρίου Χορωδία Χρηματιστήριο Χρήστος Γκουγκουρέλας Ψυχαγωγία Ψυχολογία Ωδικά πτηνά Camping Erasmus Home Latest Life Style Media Nammos NASA Poutin Survivor Texas Tips Trump Zelensky

17 Δεκεμβρίου – Γιορτή σήμερα: Άγιος Διονύσιος ο Νέος, ο Ζακυνθινός Αρχιεπίσκοπος Αιγίνης


Ο Άγιος Διονύσιος γεννήθηκε το 1547 μ.Χ. στο χωριό Αιγιαλός της Ζακύνθου. Το κατά κόσμον όνομά του ήταν Δραγανίγος ή Γραδενίγος Σιγούρος (ή Σηκούρο). Η οικογενειά του ήταν εύπορη και κατείχε μεγάλη έκταση γης, ενώ οι γονείς του συμμετέχοντας στους πολέμους των Βενετών κατά των Τούρκων απέκτησαν και αριστοκρατικό ιδίωμα. Ο πατέρας του λεγόταν Μώκιος και η μητέρα του Παυλίνα, ενώ είχε άλλα δύο αδέλφια τον Κωνσταντίνο και τη Σιγούρα. Σύμφωνα με τοπικές παραδόσεις της Ζακύνθου, που δεν επιβεβαιώνονται ιστορικά, ο Άγιος είχε για ανάδοχο τον Άγιο Γεράσιμο (βλέπε 16 Αυγούστου και 20 Οκτωβρίου).
Ο Άγιος Διονύσιος, ανατράφηκε με τα διδάγματα του Ευαγγελίου. Έτσι γρήγορα διακρίθηκε στα γράμματα και την αρετή. Νωρίς, μόλις ενηλικιώθηκε, ασχολήθηκε με τη διδασκαλία του θείου λόγου, φροντίζοντας συγχρόνως να συντρέχει στην ανακούφιση των φτωχών. Κατόπιν έγινε μοναχός στη βασιλική Μονή των Στροφάδων, παίρνοντας το όνομα Δανιήλ, όπου ασκήθηκε στην αγρυπνία, την εγκράτεια και τη μελέτη των Γραφών.

Αργότερα ο Διονύσιος, θα χριστεί ιερέας παρά τις αρχικές του επιφυλάξεις λόγω της βαριάς ευθύνης της ιεροσύνης, από τον επίσκοπο Κεφαληνίας και Ζακύνθου, Θεόφιλο. Έπειτα, το 1577 μ.Χ., πήγε στην Αθήνα, για να βρει καράβι προκειμένου να ταξιδέψει στα Ιεροσόλυμα. Αλλά ο τότε αρχιερέας των Αθηνών, Νικάνορας, άκουσε κάποια Κυριακή το λαμπρό του κήρυγμα και μετά από πολλές παρακλήσεις τον έκανε επίσκοπο Αιγίνης, με την επίσημη κατόπιν έγκριση της Εκκλησίας Κωνσταντινούπολης, δίνοντας του το όνομα Διονύσιος.

Τα ποιμαντικά του καθήκοντα, επιτέλεσε άγρυπνα και άοκνα. Αναδείχτηκε διδάσκαλος, πατέρας και παιδαγωγός του ποιμνίου του. Η φήμη του είχε διαδοθεί παντού, αλλά αυτός παρέμενε απλός και ταπεινός.

Ασθένησε όμως από τους πολλούς κόπους και παραιτήθηκε. Γύρισε στη Ζάκυνθο, όπου μέχρι το 1579 μ.Χ. ήταν προσωρινός επίσκοπος. Μετά αποσύρθηκε στη Μονή της Θεοτόκου της Αναφωνητρίας, όπου ασκήτευε και με αγάπη κήρυττε και βοηθούσε τους κατοίκους του νησιού.

Οι οικογένειες Σιγούρου και Μονδίνου από διασωθέντα έγγραφα που ανάγονται στα αρχεία της Βενετίας, φαίνεται να είχαν θανάσιμο μίσος. Συμπλοκές μεταξύ των δυο οικογενειών συνέβαιναν διαρκώς. Σε μια από αυτές ο αδελφός του Αγίου, Κωνσταντίνος, δολοφονήθηκε. Στην προσπάθεια όμως να διαφύγει ο δολοφονός του Κωνσταντίνου αναζήτησε καταφύγιο στο μοναστήρι που βρισκόταν ο Άγιος, χωρίς όμως να γνωρίζει τη συγγένεια. 

Όταν ο δολοφόνος έφτασε στη Μονή, ερωτήθη από τον Διονύσιο, που ήταν ο ηγούμενος της Μονής, γιατί ζητεί καταφύγιο, αφού κανονικά δεν επιτρέπετο να εισέλθει. Ο ίδιος απάντησε πως τον κυνηγούσαν οι Σιγούροι, ενώ μετά από διαρκείς ερωτήσεις ομολόγησε πως δολοφόνησε τον Κωνσταντίνο Σιγούρο. Ο Διονύσιος παρά τη θλίψη του, όχι μόνο έκρυψε τον δολοφόνο αλλά και τον φυγάδευσε.

 Έτσι με αυτόν τρόπο κατάφερε να αποτρέψει ένα ακόμα έγκλημα και ταυτόχρονα να δώσει τη δυνατότητα μετανοίας στον δολοφόνο, παρά την πικρία για το χαμό του αδελφού του, δίνοντας ένα παράδειγμα συγχωρητικότητας και υψηλής εφαρμογής των Χριστιανικών ιδεωδών. Για τον λόγο μάλιστα αυτό ονομάστηκε και «Άγιος της Συγνώμης».

Ο Διονύσιος πέθανε σε βαθιά γεράματα, 17 Δεκεμβρίου 1622 μ.Χ. Τάφηκε στη Μονή Στροφάδων και κατά την εκταφή το λείψανό του βγήκε ευωδιαστό και αδιάφθορο.

Η αγιότητά του αναγνωρίσθηκε από το οικουμενικό πατριαρχείο το 1703 μ.Χ., αλλά στο νησί ένεκα του βίου του, αλλά και του λειψάνου του ετιμάτο ως άγιος αρκετά νωρίτερα.

Στις 24 Αύγούστου του 1717 μ.Χ. μετεκομίσθη το Σεπτό Σκήνωμά του στη Ζάκυνθο για να προστατευθεί από τους πειρατές. Αρχικά φυλάχτηκε στον Ιερό Ναό του Μετοχίου της Ι. Μονής, στο προάστιο Καλλιτέρος. Το 1764 μ.Χ. εναποτέθηκε οριστικά στην ομώνυμη Ιερά Μονή του, που έχτισαν oί Μοναχοί των Στροφάδων. Από τότε το Σεπτό Σκήνωμά του αποτελεί μέχρι σήμερα πόλο έλξεως χιλιάδων προσκυνητών και πηγή συνεχών ιάσεων και θαυμάτων.

Η ανακήρυξη του Αγίου Διονυσίου σαν Προστάτη της Ζακύνθου, αντί της Παναγίας της Σκοπιώτισσας και του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου, έγινε από την Κοινότητα Ζακύνθου ύστερ’ από το έτος 1758 μ.Χ. και πριν από το 1763 μ.Χ., όταν η Βενετσιάνικη Γερουσία ενέκρινε απόφαση του Προβλεπτή Ζακύνθου Φραγκίσκου Μανωλέσου, για την αναγνώριση σαν επίσημης ημέρας της 17ης Δεκεμβρίου κάθε χρόνου. 

Ως τότε, η επέτειος της Κοιμήσεως του Αγίου Διονυσίου (17 Δεκεμβρίου), θεσπισμένη από τη Συνοδική Έκθεση του 1703 μ.Χ., γιορταζόταν ανεπίσημα, με τη λιτανεία στην πόλη του ιερού Λειψάνου και πανηγύρι. Επίσης, ορίσθηκε να γιορτάζεται επίσημα και η 24η Αυγούστου, επέτειος της μετακομιδής του ιερού Λειψάνου από τα Στροφάδια στη Ζάκυνθο, με πανηγύρι και λιτανεία του Πολιούχου στην πόλη.

Εορτολόγιο: Δανιήλ, Δανιήλος, Δανιέλος, Δανιήλα, Δανιέλα, Δανιηλίτσα Ανανίας, Νίνος * Αζαρίας Μισαήλ Διονύσιος, Διονύσης, Νιόνιος, Νύσης, Ντένης, Διονυσία, Διονυσούλα, Νύσα, Σίσσυ, Ντενίζ * Ίακχος, Ίακχη.


Δημοσίευση σχολίου

►Το pieriaolympos.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

[blogger][facebook][disqus]

Author Name

Pieria Olympos

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.